Mīlēt Hariju Poteru: pieaugušā lasītāja aizstāvībai
Ja es rakstītu savu Jelgava 94 versiju Jelgava 07, es tajā visu laiku pavadītu, lasot Hariju Poteru, sēžot pie datora un rakstot stāstus kopā ar saviem interneta draugiem.
2019. gada 26. novembrī Latvijas grāmatnīcu plauktos atgriežas Harijs Poters—sākot ar jauno Harijs Poters un Filozofu akmens izdevumu, kuram Zvaigzne ABC nodrošinājusi uzlabotu un pārstrādātu tulkojumu, jaunu vizuālo noformējumu un dažus papildmateriālus.
Vajadzētu kaunēties
Viena no lietām, kas padarīja un joprojām padara Harija Potera grāmatas tik īpašas, ir fakts, ka tās mīl ne tikai bērni, bet arī pieaugušie. Pēc tirgus aplēsēm, gandrīz 70% no visām Young Adult (jauniešiem domātajām) grāmatām iegādājas pieaugušie vecumā no 18 līdz 64 gadiem. Harija Potera paaudzei izaugot, pieaugušo lasītāju skaits kāpj, jo mēs neesam gatavi atteikties no bērnības dēkām Harija Potera pasaulē.
Jau šī gadsmita sākumā pieaugušo cilvēku mīlestību pret Harija Potera grāmatām analizēja gan literatūras, gan kino kritiķi. Tika pieņemts, ka pieaugušie kļūst pārāk truli un stulbi, lai spētu novērtēt saturu, kas radīts pieaugušajiem, un viņi labprāt regresē, lasot bērnu literatūru. Pieaugušajiem vajadzētu kaunēties, ja viņi izvēlas lasīt—un izbaudīt—bērnu vai jauniešu literatūru, un to nevar nosaukt nekā citādi kā par kultūrinfantilismu, kas ir nevis no jauna pievērsis visas pasaules jauno paaudzi lasīšanai, kā tas bieži tiek apgalvots, bet tieši otrādi – notrulinājusi lasītājus līdz nespējai uztvert “īstu tekstu”.
Arī Rīgas Laiks 2011. gadā Potera popularitāti pieaugušo vidū skaidro kā nostaļģiju pēc vienkāršas, saprotamas pasaules, kur visi visus pazīst, ikdienišķas problēmas ir viegli atrisināmas un kurā dominē milzīga piederības izjūta. Kinokritiķe Tabita Sīmane padziļināti analizē, uz ko atsaucas Roulingas radītā pasaule un kāpēc tas viss mums šķiet tik vilnoši.
Tomēr tas, ko, manuprāt, šie kritiķi nav līdz galam sapratuši vai iepazinuši, ir veids, kā mūsu paaudze—mileniāļi, kas uzauguši kopā ar Hariju Poteru,—veido attiecības ar stāstiem, kurus mīl. Šai paaudzei grāmatu lasīšana nav vienvirziena process, līdz ar to analizēt tikai lasāmvielu un pēc tās izdarīt secinājumus par lasītāju ir kļūdaini.
Harija Potera pasaule
2000. gadu sākumā internetā īsti nebija, kur apgriezties, netīšām neuzduroties kādam Harija Potera fanu forumam vai fanstāstu un fanu zīmējumu arhīvam. Papildus fanu rindām pie grāmatnīcām un grandiozajām kino pirmizrādēm, grāmatu un filmu fani lielā skaitā pulcējās vasaras nometnēs un interneta forumu un mājaslapu organizētos pasākumos, pārģērbjoties par saviem mīļākajiem tēliem un piedaloties diskusijās par seksīgāko Harija Potera tēlu vai Cūkkārpas Raganības un burvestības arodskolas izglītības kvalitāti.
Fanu sirdis iekaroja burvju roks, un Lielbritānijas, ASV un citās pasaules augstskolās parādījās jauns kulta sporta veids—kalambols. Mičiganas Universitātes teātra grupa Starkid 2009. gadā uzveda Harija Potera mūziklu, kurš kļuva slavens visā pasaulē, un vismaz vienam no tā dalībniekiem nodrošināja ilggadēju aktiera karjeru. Vēl šobrīd internetā var atrast sarakstus ar 30 Harija Potera podkāstiem, ko klausīties 2019. gadā.
Latvijas Harija Potera centrāle neapšaubāmi bija 2003. gadā izveidotais Harija Potera un Gredzenu pavēlnieka fanu forums Kurbijkurne. Ap to laiku kā sēnes pēc lietus sāka rasties arī pirmie Latvijas lomu spēļu forumi—Interneta Cūkkārpa kā vecākais un lielākais no visiem. Papildus desmitiem citu pasauļu—ne tikai ar Hariju Poteru saistītu—2007. gadā Latvijas interneta pasauli ar savu klātbūtni aplaimoja arī veikala MUMS draugu grupas pirmās kopīgās mājas—Harija Potera pasaules lomu spēļu forums Alohomora jeb Cūkkārpa ceļo.
Lasīšana nav vienvirziena process
Kritiķiem taisnība, Roulingas pasaule brīžiem var šķist infantila. Skatoties ar pieauguša mūsdienu liberasta acīm, Harija pasaulē var atrast gana daudz kļūdu, problēmu un politnekorektu detaļu, kas faniem bieži vien liek vērsties pret Roulingu, bet rakstniecei—nākt klajā ar novēlotiem, muļķīgiem paziņojumiem, lai glābtu savu it kā sabojāto labdara reputāciju.
Bet mēs kā šo grāmatu fani nekad nesēdējām Roulingas veidotajā ligzdiņā un negaidījām, ka viņa mums ar karoti visu ieliks mutē—mēs paņēmām visu, ko viņa mums deva, un ķērāmies pie darba paši.
Sērijas septītajā grāmatā—Harijs Poters un Nāves dāvesti—ir aina, kurā visi pilngadīgie Cūkkārpas studenti tiek aicināti pievienoties kaujai pret Lordu Voldemortu, un neviens no Slīdeņu torņa pat nevilcinās, lai apsvēru šādu iespēju. Visi slīdeņi pieceļas un dodas prom, ne aci nepamirkšķinājuši.
Tā nudien ir vienkārša pasaule, kur vienā no Cūkkārpas torņiem ir iešķiroti visi ļaunie vai egoistiskie bērni, kuriem nav neviena drauga vai tuvinieka cīņas “labajā” pusē, un kuru sirdsapziņu nemoka jautājums, vai vientieši un vientiešu ģimenēs dzimušie tiešām ir pelnījuši tādu attieksmi, kādu tiem velta jaunais režīms.
Kad mēs rakstījām stāstus lomu spēļu forumos, mēs savus slīdeņus rakstījām patiesāk. Mēs sarežģījām viņu likteņus un atklājām viņu vājības, noteicām jaunas robežas viņu sirdsapziņai, likām viņiem būt atbildīgiem un varonīgiem. Vēl jo vairāk, mēs iedomājāmies maģisko pasauli bez Harija Potera un Lorda Voldemorta—mēs izmantojām Roulingas uzstādītos noteikumus, lai stāstītu paši savus stāstus.
Šo grāmatu lasīšana nevienā brīdī nav bijusi par to, ka mēs gribam regresēt vai ilgojamies pēc vienkāršākas pasaules—tieši pretēji. Mēs gribam šo pasauli sarežģīt un tajā iedziļināties, to izplest un ar to sadarboties. Tas ir īstais šo grāmatu vilinājums, un tas nepāriet arī tagad, kad esam pieauguši.
Harijs Poters ir kas vairāk par tām septiņām grāmatām, ko sarakstīja Roulinga. Harijs Poters ir par cilvēkiem, ko mēs satikām, lasot šīs grāmatas, un idejām, par kurām diskutējām, kad satikāmies.
Ja arī tev pietrūkst šo tikšanos un cilvēku, kurus satiki pirms desmit vai vairāk gadiem, nāc uz Mēnestiņa akadēmiju—pirmo Harry Potter and the Sacred Text Latvijas grupu, kurā lasīsim Dž. K. Roulingas grāmatas kā svētu tekstu—izmantojot teoloģijā balstītas metodes. Uzzini vairāk par Mēnestiņa akadēmiju mūsu mājaslapā.
Ja netiec uz pirmo tikšanos, pieseko mums Facebook vai Instagram, vai pieraksties mūsu vēstkopai, lai saņemtu ziņas par nākamajām tikšanās reizēm savā e-pastā.